DOOR: QUALIS
TEKST: JEROEN WOLBERS
FOTO’S: PETER BAAS, ARJAN DE LANGE
Van het decor van Tomorrowland en ‘Groots met een zachte G’ tot aan het interieur van de Legends Lounge in het PSV-stadion. Hans Kuijten brengt zijn ervaring uit de evenementen- en horecabranche mee naar het residentiële woonsegment en ontwerpt exclusieve interieurs die een gevoel van thuiskomen combineren met een vleugje ontdekking. “Ik houd van details die net het verschil maken.”
“Vroeger keek ik op tegen Nederlands bekendste interieurarchitecten. Er staan verschillende boeken van hen in mijn boekenkast. Nu zit je tijdens gezamenlijke buitenlandse tripjes met elkaar aan tafel en spreek je over dezelfde uitdagingen waar je mee te maken hebt. Ja, dan ben je toch wel trots op wat je hebt bereikt.” Het interview is halverwege als Hans Kuijten (50) iets van zijn bescheidenheid overboord kiepert. Binnen de wereld van de interieurdesigners hoort hij bij de grote jongens. Maar als het gaat om het intermenselijke contact houdt hij het liever kleinschalig en laagdrempelig. Klein team, persoonlijk contact. Dat soort werk. “Ik praat tegen jou hetzelfde als tegen mijn klant of iemand uit de kroeg.”
Fröbelen van decortjes
De persoon in het café realiseert zich waarschijnlijk niet dat hij misschien al eens werk van Kuijten heeft gezien. Zo ontwierp hij onder het decor voor de ‘Groots met een zachte G’ concerten van Guus Meeuwis en stond Marco Borsato op podia van zijn hand. Of wat te denken van de decors van Disney, Cirque du Soleil en het populaire dance event Tomorrowland. Kuijten had er met zijn schetsen een belangrijk aandeel in. “Als kind was ik al bezig met tekenen, knutselen en het fröbelen van decortjes en interieurtjes. Ik bouwde met karton, hout, lijm en verf hele attracties van bijvoorbeeld de Efteling na”, verklaart hij zijn passie. “Het tekenen an sich, het creëren op papier is mijn alles. Feitelijk is in die manier
van denken en werken niets veranderd. Alleen de mate van uitvoering is gedetailleerder en professioneler geworden.”
Brok in de keel
Over pretparken gesproken. De carrière van Kuijten heeft wel wat weg van een achtbaanrit. Als vormgever komt hij via een reclamebureau in de evenementenbranche terecht om zich als interieurdesigner wereldwijd op exclusieve hotels, lobby’s en restaurants te richten. Die hotels blijken een inspiratiebron te zijn voor particulieren die ook thuis willen genieten van wellness en luxe. Tegenwoordig ontwerpt Kuijten vooral exclusieve interieurs voor het residentiële woonsegment. Dat doet hij niet alleen, want hij heeft een vast team van specialisten in dienst die van ontwerp tot en met de uitvoering invulling geven aan de projecten. Zijn drijfveer? Een gevoel van thuiskomen combineren met een vleugje ontdekking. “De verrassing en de beleving voor de bezoeker of gebruiker zijn wat alle drie de soorten onderkomens gemeen hebben. Dus die stapjes zijn eigenlijk heel logisch. Wat wij doen is beleving creëren. Want er is niks mooier dan je eigen schetsen later terug te zien in de werkelijkheid. En als mijn klanten daar vervolgens met een brok in de keel naar staan te kijken, dan is mijn doel meer dan geslaagd.”
Combinatie van uitersten
Dat huiselijke in een modern jasje ervaren we zelf ook als we de vergaderruimte van zijn studio betreden in Nuenen, een plek net onder de rook van Eindhoven. We nemen plaats in een stoel gemaakt van stoer ruig leer bedekt met een fluweel, veloursachtige stof met grijsbruine tint. In de aangrenzende kantoorruimte valt een imposante wandkast op. Donker houtwerk met een robuuste, strakke lijnstructuur. Met daarin een luxe beige behang op de achterwand
bekleed met driedimensionale stoffen werkjes. “Ik kan echt genieten van dit soort bijzondere materiaalcombinaties, maar ook van verleidelijke vormen en sprekende kleuren. Ik houd
van het combineren van deze twee uitersten”, verduidelijkt hij zijn stijl. Kuijten werkt hierbij vooral met natuurlijke aardetinten en materialen. “Al geeft af en toe een gekleurd
gek detail wel een verrassend element. Mijn streven is dat een ruimte altijd als een warme deken gezellig en vertrouwd moet aanvoelen.”
Pure ambacht
Kuijten typeert zichzelf als een sfeerontwerper. Voor hem is het belangrijk dat alles in het totaalplaatje past. Om te voorkomen dat hij in digitaal voorgekauwde sjablonen vervalt, begint hij zijn ontwerpproces nog traditioneel met pen en papier. “Ik merk dat veel mensen nog steeds enthousiast worden van dit ambachtelijke proces. Het is ook mijn handelsmerk, mijn handtekening. Juist door het toevoegen van die persoonlijke touch kan ik mijn ontwerpen onderscheidend maken. Met deze gedetailleerde tekeningen beleven klanten de ingerichte ruimte dan al meteen heel concreet.”De Nuenenaar laat zich daarbij vooral inspireren door de wereld om hem heen. “Mijn vriendin zegt weleens: ‘jij staat 24 uur per etmaal aan. Als ik hoor dat er in Amsterdam een nieuw hotel is geopend, dan ga ik daar zo snel mogelijk heen. Ook kijk ik veel documentaires. Laatst nog over het bouwen van een wolkenkrabber. Daar zie ik
dan vaak dingen in terugkomen die ik mijn eigen creaties kan gebruiken. Verder krijg ik veel inspiratie van mijn klanten, vaak ondernemers, die hun passie en energie met me delen.”
Legends Lounge
Vragend naar de projecten waar hij het meest trots op is, noemt Kuijten onder meer de make-over van de Legends Lounge in het PSV-stadion. Een plek waar Nederlands belangrijkste prominenten uit onder andere de topsport, het zakenleven, de mediawereld, de politiek en de entertainmentindustrie haute cuisine combineren met een voetbalwedstrijd. “De sfeer hier ademt pure elegantie uit en die wilde ik nog sprankelender maken”, legt hij zijn visie uit. Met een vleugje creativiteit en oog voor perfectie transformeerde Kuijten de ruimte om tot een chique setting, maar niet over de top. Een nieuwe bar, een open keuken, stijlvolle stoelen en een doordacht lichtplan vormden de ingrediënten van zijn meesterwerk. “In plaats van de voorgeschreven zwarte en gouden kleuren koos ik voor zandkleur, bordeauxrood, oudroze, donker koper en koffiecrème. Deze kleuren sloten naadloos aan bij de omgeving en geven de ruimte een betoverende uitstraling dat bijdraagt aan de totale beleving voor de bezoeker. Heel erg gaaf”, zegt hij met een twinkeling in de ogen. Zo ligt de passie van Kuijten vooral binnen het interieurdesign en begint het heilige vuur binnen de entertainmentwereld langzaam uit
te doven. Hij vindt het prima. “Dat heeft er ook mee te maken dat je ouder wordt. Ik ben ook als 20-jarig jochie begonnen bij entertainmentbedrijf ID&T. Nu is de jeugd daar aan zet en dat vind ik helemaal super. Zelf merk je gewoon dat ik in het wereldje waarin ik nu actief ben meer toekomst en inspiratie heb. Dit kan én wil ik tot mijn tachtigste volhouden mits ik dan nog creatief ben.”
Comments